Tweede tijdvakrapportage 2019

Begrotingsrechtmatigheid programma's en BBV aanpassingen

Voor de volgende begrotingspost geldt dat zowel het niveau van uitgaven als inkomsten toeneemt. Per saldo heeft het geen invloed op het verwachte rekeningresultaat. Om de uitgaven rechtmatig te besteden moet de raad instemmen met het wijzigen van de begroting:

bedrag x € 1.000

2019

2020

2021

2022

Nummer

Omschrijving

Uitgave

Inkomst

saldo

saldo

saldo

2.1

Volwasseneneducatie

46

46

2.2

Specifieke uitkering stimulering sport (SPUK)

782

782

2

Totaal onderwijs en ontplooiing

828

828

3.1

Economische ontwikkeling

56

56

3

Totaal economie en duurzaamheid

56

56

4.1

energiebeleidsplan (SLOK)

77

77

4.2

Subsidie Heemparken

-64

-64

0

4

Totaal openbare ruimte

13

13

5.1

Beheer vastgoed

46

46

0

0

0

5.2

Startbaan 8

155

155

0

5.3

Startbaan 16

138

138

5.4

Zetterij

92

92

5

Totaal ruimtelijke ontwikkeling

431

431

6.1

Regionale samenwerking

46

46

6

Totaal bestuur, bevolking en veiligheid

46

46

7.1

GR Belastingen

77

77

7.2

Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen

913

913

0

0

0

7.3

Detachering Greenport

-120

-120

7.4

Detachering regiosecretaris Amstelland Meerlanden

44

44

0

0

0

7.5

fasering in de uitvoering van projecten

73

73

0

7

Totaal overhead

987

987

Totaal

2.361

2.361

0

0

0

2.1 Volwasseneneducatie
De kosten voor de inzet van informele Educatie worden in Amstelveen uit de Volwasseneneducatiemiddelen betaald, en geheel vergoed door de centrumgemeente Amsterdam. In 2019 ontvangt Amstelveen eenmalig extra middelen voor Taalondersteuning welke worden doorbetaald aan het ROC van Amsterdam.  

2.2 Specifieke uitkering stimulering sport (SPUK)
SPUK betreft een specifieke uitkering welke gemeenten kunnen aanvragen voor het BTW-nadeel dat gemeenten lijden door de verruiming van de sportvrijstelling in de Wet omzetbelasting per 1 januari jongstleden. De voorgestelde mutaties hebben betrekking op de aangevraagde uitkering 2019 welke de gemeente verwacht te ontvangen voor het BTW-nadeel.

Bij het opstellen van de jaarrekening 2019 wordt verantwoording afgelegd in de zogenoemde SISA bijlage of de uitgaven in het betreffende kalenderjaar zijn uitgegeven.

3.1 Economische ontwikkeling
De kasfunctie Economische zaken van de GR Amstelland-Meerlanden overleg is belegd bij de Gemeente Amstelveen. De uitgaven en inkomsten worden in de begroting van de gemeente Amstelveen verantwoord De kosten betreffen een bestuurlijk werkbezoek met de gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Noord-Holland en de zeven AM gemeenten en een onderzoek naar de transformatieopgave glastuinbouwgebieden Greenport Aalsmeer. De inkomsten zijn afkomstig van de AM gemeenten en het platform Ruimte van de Metropoolregio Amsterdam (MRA).

4.1 Energiebeleidsplan (SLOK)
In 2019 zal het restant van de SLOK reserve € 77.000 worden ingezet voor het opzetten van een monitoringssysteem dat in het kader van plan voor de energietransitie circulaire economie en klimaat adaptatie (PLECK) ontwikkeld wordt. Ook wordt uitvoering gegeven aan concrete projecten in het kader van de energietransitie.

4.2 subsidie Heemparken
In 2016 is voor het onderhoud van een aantal voorzieningen in de Heemparken een 6-jarige subsidieregeling instandhouding monumenten (SIM) toegekend. Deze bedraagt € 71.000 per jaar voor parken de Braak en Jac.P.Thijsse. Het vervangen van de oeverbeschoeiing van een deel van deze parken is noodzakelijk en wordt inmiddels voorbereid. Het is, gezien de logistiek en overlast voor mens, plant en dier wenselijk om dit in een keer uit te voeren. Voorgesteld wordt om het resterende bedrag van € 64.000 in 2019 beschikbaar te houden voor de vervanging van de oeverbeschoeiing in de winter van 2020.

5.1 Beheer vastgoed
De begrotingskaders van de vastgoedportefeuille zijn geactualiseerd. Zowel de huurinkomsten als de onderhoudsbudgetten worden aangepast op basis van deze actuele raming. De mutaties hebben zowel betrekking op programma 2 (sport en onderwijs) als programma 5 (overige gebouwen).

5.2 Startbaan 8
Op deze locatie wil de eigenaar een appartementencomplex van 140 appartementen met parkeerterrein en een rij met 9 grondgebonden woningen realiseren. Dit betreft een particuliere ontwikkeling waar wettelijke kostenverhaal op van toepassing is voor de kosten die de gemeente maakt om de ontwikkeling mogelijk te maken. De te maken kosten betreffen de kosten van de ambtelijke organisatie en aanpassingen aan de openbare ruimte, zoals aan de riolering in 2020 en woonrijp maken van het openbaar gebied in 2021. De inkomsten en uitgaven als gevolg van deze overeenkomst betreffen in 2019 € 155.000 en in 2020 € 36.000.

5.3 Startbaan 16
De eigenaar heeft de gemeente gevraagd medewerking te verlenen om op deze locatie 540 appartementen te realiseren met parkeergelegenheid. Door de gemeente worden hiervoor kosten gemaakt, onder andere voor het opstellen van een startnotitie en begeleiding. De gemaakte kosten worden verhaald via de overeenkomst tot kostenverhaal die is aangegaan. De startnotitie is in juli 2019 vastgesteld door de gemeenteraad.

5.4 Zetterij
Om de verplaatsing van de Gamma van de Legmeer naar bedrijventerrein Bovenkerk mogelijk te maken, zijn twee overeenkomsten tot stand gekomen, een grondverkoop en een overeenkomst tot kostenverhaal. De te verhalen kosten betreffen de kosten van de ambtelijke organisatie, waaronder het opstellen van een bestemmingsplan en begeleiding. Levering van de gronden is voorzien in 2020.

6.1 Regionale samenwerking
De gemeente Amstelveen heeft regionaal een coördinerende en uitvoerende rol voor Burgernet, Ondermijning en regisseur Top 400/600.  De baten en lasten lopen via de begroting van de gemeente Amstelveen en in het kader van rechtmatigheid moet dit in de begroting van de gemeente Amstelveen worden opgenomen.

7.1 GR Belastingen
Volgens de dienstverlening overeenkomt kunnen specifieke extra uitgaven in rekening gebracht worden bij de deelnemende gemeenten.

7.2 Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen
Door de Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen draagt de ambtelijke organisatie AA zorg voor de Aalsmeerse programmabegroting. Tussentijdse aanvullende afspraken worden administratief vastgelegd in zowel de begroting van Aalsmeer als Amstelveen. Onder andere de in Aalsmeer vastgestelde “Kadernota 2020” en voorbereidingen op de programmabegroting 2020, leidt tot een aanpassing van de Amstelveense begroting.

7.3 Detachering Greenport
De detachering voor Greenport is met het vertrek van de medewerker beëindigd voor 2019. De loonkosten en detacheringsbijdrage vervallen vanaf februari 2019.

7.4 Detachering regiosecretaris Amstelland Meerlanden
In september is ingestemd met een structurele voortzetting van de detachering van een regiosecretaris bij het Amstelland Meerlanden team van regiosecretarissen. Dit heeft tot gevolg dat de loonkosten stijgen. Hiertegenover wordt een bijdrage opgenomen van het Amstelland Meerlandenoverleg.

7.5 fasering in de uitvoering van projecten
Door fasering in de uitvoering van projecten in de buitenruimte, meerjarig onderhoud aan gebouwen, investeringen in nieuwbouw van scholen, grondexploitaties en facilitaire projecten ontstaat ook een budgettair neutrale wijziging in de dekking van de capaciteit die aan deze projecten wordt toegerekend.

Aanpassing BBV

Via de periodiek ontvangen vraag & antwoordrubriek van de commissie BBV en door reactie van het CBS op de kwartaalaanleveringen van de financiële gegevens blijkt dat op onderdelen de wettelijke voorschriften anders geïnterpreteerd moeten worden. Dit leidt tot de volgende (neutrale) wijzigingen.

bedrag x € 1.000

2019

2020

2021

2022

Nummer

Omschrijving

Uitgave

Inkomst

saldo

saldo

saldo

1.1

Gehandicaptenparkeerkaarten (programma 6)

-71

-31

-40

-40

-40

1.1

Gehandicaptenparkeerkaarten (programma 1)

71

31

40

40

40

1.2

Fiscaal parkeerbeheer (programma 5)

-152

-202

-202

-202

-202

1.2

Fiscaal parkeerbeheer (programma 6)

152

202

202

202

202

1.3

Wegsleepkosten auto's (programma 5)

-14

-14

-14

-14

-14

1.3

Wegsleepkosten auto's (programma 6)

14

14

14

14

14

1.4

Inhaalslag toezicht en handhaving (programma 6)

-198

-198

-198

-198

1.4

Inhaalslag toezicht en handhaving (programma 5)

198

198

198

198

1.5

Verkiezingen inrichting stembureaus (programma 5)

-10

-10

-10

-10

-10

1.5

Verkiezingen inrichting stembureaus (programma 6)

10

10

10

10

10

1.6

Budget gesneefde projecten (verschuiving binnen programma 5)

0

Totaal

0

0

0

0

0

1.1 Gehandicaptenparkeerkaarten
Het parkeerbeleid gehandicapten wordt conform de IV3 voorschriften verantwoord op taakveld 6.6  
Maatwerkvoorzieningen op programma 1 Sociaal Domein.

1.2 Fiscaal parkeerbeheer
De doorbelasting van de fiscaal parkeerbeheerders worden conform de IV3 voorschriften verantwoord op taakveld 1.2 Openbare Orde en Veiligheid op programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.

1.3 Wegsleepkosten auto's
De kosten van het wegslepen van auto’s wordt conform de IV3 voorschriften verantwoord op taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid op programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.

1.4 Inhaalslag toezicht en handhaving
In het College uitvoeringsprogramma is incidenteel € 198.000 beschikbaar gesteld voor inhaalslag Toezicht en handhaving. Deze taken hebben betrekking op taakveld 8.3 Wonen en bouwen op programma 5 en niet op taakveld 8.1 Toezicht en handhaving buitenruimte programma 6.

1.5 Verkiezingen inrichting stembureaus
Het budget voor inrichting van stembureaus wordt conform de IV3 voorschriften verantwoord op taakveld 0.2 Burgerzaken en verkiezingen op programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.

1.6 Budget gesneefde projecten
Omdat de facilitaire grondexploitaties en de actieve grondexploitaties conform BBV regelgeving op verschillende taakvelden moeten worden verantwoord, is het budget voor gesneefde projecten gesplitst in een deel voor de actieve en een deel voor de facilitaire grondexploitaties. Jaarlijks wordt bekeken op welk taakveld dit budget moet worden ingezet. Omdat er dit jaar geen negatieve resultaten worden verwacht vanuit actieve grondexploitaties die ten laste van dit budget moeten worden gebracht, wordt het budget van € 87.000 overgeheveld voor inzet vanuit de facilitaire grondexploitaties (van taakveld 8.2 naar taakveld 8.1).

Beslispunt:

  1. De tweede tijdvakrapportage 2019 vast te stellen;
  2. De begroting meerjarig wijzigen voor de in paragraaf 1.1 “Financiële afwijkingen per programma” genoemde voor –en nadelen van per saldo € 835.000 voordelig ten gunste van de algemene reserve, alsmede voor de in paragraaf 1.2 “Begrotingsrechtmatigheid programma’s” vermelde budgettair-neutrale wijzigingen;
ga terug