Tweede tijdvakrapportage 2019

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte

Het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2019-2022 is op 10 juli 2019 vastgesteld. Er zijn enkele wijzigingen in de projecten die binnen het plan zijn genoemd. Deze worden hieronder per discipline toegelicht.

Aanpassing tov de perspectiefnota

RECAPITULATIE MEERJARENPROJECTENPLAN BUITENRUIMTE AMSTELVEEN 2019-2022

Taakveld

Omschrijving onderdeel meerjarenprojectenplan

Totaal

2019

2020

2021

2022

2.1 Verkeer en vervoer

-wegen

723

-231

954

0

0

-verkeer

2

-55

58

0

0

-verkeersregelinstallaties

0

0

0

0

0

-openbare verlichting

0

0

0

0

0

5.7 Openbaar groen

-groen, water en spelen

0

-171

171

0

0

en openluchtrecreatie

7.2 Riolering

-riolering

-478

-510

32

0

0

Totaal

246

-968

1.214

0

0

Dit betreft

Investeringen

169

-599

768

0

0

Exploitatie

77

-369

447

0

0

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Onder dit taakveld vallen de deelprogramma's wegen, verkeer, verkeersregelinstallaties (VRI's), bruggen en openbare verlichting. Op het totale taakveld wordt de begroting in 2019 naar beneden bijgesteld met 0,3 miljoen euro (van € 7,9 miljoen naar € 7,6 miljoen). Daarnaast verwachten wij op diverse kleine beheerbudgetten een onderschrijding. Dit wordt duidelijk bij de jaarrekening, want bij kleine budgetafwijkingen wordt de begroting niet tussentijds bijgesteld.
In 2020 wordt het budget opgehoogd met € 1,0 miljoen (van € 12,7 miljoen naar €  13,7 miljoen).
De grootste afwijkingen en bijstellingen op het taakveld worden hieronder verklaard.

TABEL: MEERJARENPROJECTENPLAN BUITENRUIMTE

TAAKVELD 2.1 VERKEER EN VERVOER

bedrag x 1.000 euro

omschrijving

2019

2020

1.

Herinrichting Melkweg-Brink

-190

350

2.

Beheerbudgetten bruggen

-195

195

3.

Fietsroute museumspoorlijn

215

360

4.

Fietspad Oranjebaan

-115

115

5.

Fietspaden Van der Hooplaan e.a.

-73

0

6.

Fietspad Bovenkerkerweg-Handweg

55

0

7.

Schoolzones (uitgaven en inkomsten + 50)

0

0

8.

Beheerbudget Praam

0

23

9.

Overige kleine projecten

17

-31

MUTATIE BEGROTINGSSALDO

-286

1.012

Bijstelling programma 2019
Op het onderdeel wegen en bruggen worden enkele budgetten bijgesteld en/of doorgeschoven naar 2020. Ook worden enkele budgetten om administratieve redenen samengevoegd of gesplitst. Dit leidt niet tot verhoging of verlaging van het totale budget op het taakveld verkeer en vervoer. Grofweg gaat het om een verschuiving van asfaltonderhoud en onderzoekskosten naar onderhoud van open verhardingen. Vanaf 2020 staat er meer asfaltbudget per jaar gepland. Enkele administratieve aanpassingen vinden ook plaats voor 2020-2022.

1. Herinrichting van de Melkweg en de Brink vindt plaats in de eerste helft van 2020 in plaats van 2019, omdat de werkzaamheden aan het winkelcentrum Middenhoven niet eerder gereed zijn. Op basis van de laatste kostenramingen dient het budget hiervoor te worden opgehoogd. Daarentegen valt de herinrichting van een hofje aan de Praam wat voordeliger uit. Per saldo gaat het budget voor beide projecten samen met € 250.000 omhoog.

2. Bij beheer bruggen (en overige kunstwerken) schuift € 195.000 door naar 2020. De opdrachten voor de werkzaamheden zijn wel gegund, maar worden grotendeels in het eerste kwartaal van 2020 uitgevoerd. Het verwijderen van een brug op de grens van Amstelveen en Uithoorn schuift enkele maanden door omdat er eerst werkzaamheden aan kabels en leidingen moeten worden verricht en de nutsbedrijven dit niet meer in 2019 kunnen uitvoeren.

3. Het verbeteren van de fietsroute langs de museumspoorlijn tussen Zetterij en Noorddammerlaan valt fors duurder uit dan ingeschat was bij het opstellen van de Perspectiefnota. Daar staat tegenover dat de Vervoerregio ook meer wil bijdragen dan destijds voorzichtig was ingeschat. Om de route direct toekomstvast in te richten, te laten voldoen aan de eisen van de tijd en breed genoeg te maken voor het drukke fietsverkeer, is ophoging van het budget in 2019 met € 215.000 en in 2020 met € 360.000  nodig. Dit zijn de netto ophogingen (extra kosten minus extra bijdrage Vervoerregio).

4. Het project verbeteren fietspad Oranjebaan schuift door naar 2020 omdat het dan beter in te passen is qua bereikbaarheid. In 2019 wordt nog volop gewerkt aan de Bankrastoren en Klaasje Zevenster. Ook wordt er nog aan kabels en leidingen gewerkt in het gebied. Per saldo gaat het hier om € 115.000.

5. Het budget voor de (reeds aangepakte) fietspaden Van der Hooplaan, Poortwachter, Kotter, Valreep en Baken wordt met € 73.000 verlaagd. De risico's waarvoor dit restantbudget was gereserveerd hebben zich niet voorgedaan.

6. Aan de andere kant is er een onverwachte tegenvaller op het project Fietspad Bovenkerkerweg-Handweg. Bij dit project uit 2015-2016 is de gemeente na een lange beroepszaak bij het Hof van Arbitrage voor de Bouw in hoger beroep alsnog veroordeeld tot het gedeeltelijk compenseren van de aannemer. In beroep was de gemeente geheel in het gelijk gesteld, waardoor met deze kosten geen rekening was gehouden. Dit budget moet dus met € 55.000 omhoog.

Het budget voor uitbreiden van de fietsenstallingen bij het busstation en diverse R-nethaltes wordt nu niet bijgesteld. Per saldo (uitgaven-inkomsten) voldoet het budget. De verwachting is wel dat zowel de uitgaven als de inkomsten lager zullen uitvallen bij de jaarrekening. Dit komt omdat diverse fietsenrekken konden worden hergebruikt.

7. Het budget voor schoolzones wijzigt eveneens niet per saldo. Wel worden hier de uitgaven en inkomsten voor 2019 met € 50.000 verhoogd. In twee schoolomgevingen zijn aanpassingen voorzien en daar staan bijdragen van de Vervoerregio tegenover. De uitvoering hiervan loopt door in 2020. In dat jaar staat ook budget gereserveerd voor de schoolzones.

Voor 2019 zijn er geen afwijkingen te melden op de onderdelen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties.

Bijstelling programma 2020
Overige bijstellingen voor 2020 en verder volgen bij de Perspectiefnota 2021. Dat is immers het moment voor het bijstellen van het meerjarenprojectenplan. Bovendien is er dan een actueler zicht op voortgang en planning van de projecten. Wel voorziet het college echter dat de begroting 2020 op het taakveld verkeer en vervoer naar beneden zal worden bijgesteld.

Een aantal projecten die in 2020 op het programma staat, bevinden zich nog in de initiatieffase. Aangezien de voorbereiding en de technische uitwerking van dergelijke grote projecten in het algemeen meer dan één jaar duurt, lijkt afronding in 2020 voor deze projecten dan niet realistisch. De reden dat deze projecten zich nog in de initiatieffase bevinden zijn divers. Soms komt dit doordat het project complexer is dan het vooraf leek, of dat het vaststellen van de randvoorwaarden (waaronder budget) meer tijd kost. Ook komt het voor dat lopende projecten meer capaciteit vergen dan gepland, waardoor andere projecten niet worden opgestart. Vanaf 2020 ontstaan er door de nieuwe V&T-systematiek meer mogelijkheden om flexibel personeel in te zetten, waardoor dit effect in de toekomst kleiner wordt.

Meerjarig gezien wordt de reserve wegen door de aangegeven bijstellingen met € 0,7 miljoen meer belast. Er is voldoende ruimte in de reserve om dit op te vangen. De belasting van de reserves openbare verlichting, verkeer en verkeersregelinstallaties verandert niet of niet noemenswaardig.

Taakveld 5.7 Groen-water-spelen
Op de onderdelen water en spelen zijn geen bijstellingen van de begroting nodig. Op het onderdeel groen schuift een bedrag van € 171.000 van het budget voor heesterrenovaties door naar 2020. De werkzaamheden waren in het najaar gepland, maar door de vervuilde grondproblematiek (PFOS) is uitvoering in 2019 niet haalbaar. Het uitstel is overigens beperkt. Aanvullend grondonderzoek is nu eerst nodig. De uitvoering kan dan naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 plaatsvinden.

Taakveld 7.2 Riolering
Op het onderdeel riolering wordt de begroting 2019 naar beneden bijgesteld met € 0,5 miljoen (van € 1,4 miljoen naar € 0,9 miljoen).
In de begroting stond het relinen van de riolering in de Jeanne d'Arclaan e.o. dubbel vermeld (zowel in 2019 als 2020). Het werk wordt in 2020 uitgevoerd, waardoor er in 2019 € 400.000 kan vrijvallen. Het relinen in de Van Heuven Goedhartlaan e.o. is gereed. De risico's waarvoor budget gereserveerd was hebben zich niet voorgedaan, waardoor dit budget kan worden verlaagd met € 93.000. Tot slot schuift er een klein budget door naar 2020 omdat de herinrichting (en afkoppeling van het riool) van de Melkweg en de Brink volledig in 2020 wordt uitgevoerd. Zie hiervoor het taakveld verkeer en vervoer. Omdat ook het budget voor dit project wat wordt verhoogd en een klein deel hiervan wordt toegerekend aan riolering neemt de begroting 2020 op het gebied van riolering met € 32.000 toe. Afgerond blijft deze € 3,3 miljoen.

Alle vrijvallende rioleringsbudgetten dienen beschikbaar te blijven als investeringsruimte voor rioleringsprojecten. Deze ruimte wordt opnieuw ingevuld bij de Perspectiefnota 2021.

ga terug