Tweede tijdvakrapportage 2019

Inkoop onrechtmatigheid

Op het gebied van Inkoop en Aanbesteding staan inkopen volgens de Europese aanbestedingsrichtlijnen en de regels van de Aanbestedingswet 2012 centraal. Over het jaar 2018 is een inkooponrechtmatigheid vastgesteld van € 2,479 miljoen voor het niet juist toepassen van deze richtlijnen en wettelijke regels.

De tussentijdse crediteurenanalyse 2019 maakt duidelijk dat voor het jaar 2019 tot nu toe sprake is van een inkooponrechtmatigheid van circa € 1 miljoen. Op basis van extrapolatie is de verwachting dat de inkooponrechtmatigheid voor 2019 neerkomt op circa € 1,8 miljoen. Dit is nog onzeker. In het eerste kwartaal van 2020 wordt de tweede crediteurenanalyse uitgevoerd over het jaar 2019.

De onrechtmatigheden komen grotendeels voort uit lopende contracten. Het gaat daarbij om niet rechtmatig aanbestede inhuur van medewerkers en om niet rechtmatige inkoop van diensten en leveringen. Bij de laatste categorie betreft het vooral onderhandse aanbestedingen waarvan na één of meerdere jaren blijkt dat ze openbaar (Europees) aanbesteed hadden moeten worden.

Het college en de directie stuurt actief bij nieuwe aanbestedingen, waarbij tot eventuele afwijkingen vooraf wordt besloten door het college. Vanuit het concern inkoopjaarplan worden aanbestedingsprocedures opgestart om lopende onrechtmatigheden af te bouwen. Hierbij valt te denken aan de aanbestedingen voor het wagenpark van de gemeente en voor bedrijfskleding. Uitgangspunt blijft het strikt hanteren van inkoopprocedures om nieuwe onrechtmatigheden te voorkomen.

ga terug