Tweede tijdvakrapportage 2019

Periodieke rapportage ICT

Programma Digitaal Werken

Door Bureau Gateway van het ministerie van BZK is een Gateway Review uitgevoerd op programma Digitaal Werken. De directie heeft de aanbevelingen die dat heeft opgeleverd overgenomen en heeft het volgende pakket acties voor de organisatie vastgesteld. Samengevat gaan we onderstaande activiteiten uitvoeren.

  • Overdracht aan op te bouwen beheerorganisatie
  • Evaluatie (en pauze doorontwikkeling)
  • Focus op dienstverlening (‘business’ aan het stuur)
  • Opbouwen i-kolom voor verbinden business en IT organisatie


De blauwe vlakken geven aan op welke onderdelen we ons richten

Toelichting

Acties om te komen tot gewenste resultaat

Start

Eind

Status Planning

Toelichting

Beëindig het programma digitaal werken

Beëindig het programma digitaal werken per 31 december 2018.

01-2019

05-2019

Gereed

Per 1 jan 2019 is de doorontwikkeling stopgezet en is de beheerfase ingegaan. Alle benodigde decharges zijn verleend en de kerngroep is opgeheven. Het voorstel voor de beheerorganisatie, de governance en de benodigde vervolgactiviteiten is goedgekeurd door directie.

Draag het resultaat over aan de gebruikers- en beheerdersorganisatie. Leg afspraken vast over taken, rollen en documentatie.

03-2019

05-2019

Gereed

Richt de organisatie zodanig in dat de belangen van de vakafdelingen zijn geborgd (het perspectief is van buiten naar binnen).

03-2019

05-2019

Gereed

Pas op de plaats voor Belastingzaken, en doe een strategische heroriëntatie

Blijf het WOZ-bezwaarschriften-proces vooralsnog in versie 1.4 van Inproces uitvoeren

01-2019

01-2019

Gereed conform planning

Onderzoek gelijktijdig de impact van een alternatief zaaksysteem voor belastingen.

03-2019

05-2019

Gereed

Het onderzoek is uitgevoerd. Het advies voor besluitvorming wordt in augustus aangeboden aan directie.

Zorg voor een stabiele werkomgeving en los de belangrijkste operationele issues op

Start een nieuw project voor de nazorg van, en wijzigingsverzoeken voortvloeiend uit, het programma digitaal werken.

01-2019

12-2019

Gereed

Een speciaal team is bezig met de nazorg onder aansturing van een projectleider.

Verbeter de begeleiding op de werkvloer

02-2019

03-2019

Gereed conform planning

Er zijn extra medewerkers vrijgemaakt voor gebruikersondersteuning

Kom tot een upgrade van het zaaksysteem naar de meest recente versie

02-2019

06-2019

Loopt

Deze activiteit is vergevorderd. Eind september gaat fase 1 de nieuwe versie uitgerold worden. Daarna volgt een activiteit om het maatwerk te verminderen en nieuwe gebruikersschermen uit te rollen.

Maak een heldere prioritering van de restpunten en laat deze valideren door de directie.

01-2019

03-2019

Gereed conform planning

In Q1 is de hoogste prioriteit gegeven aan oplossen productieverstorende issues en upgrade naar stabielere versie 2.13. In overleg met directie is bepaald dat prioriteit van overige restpunten wordt opgepakt i.s.m. vakafdelingen

Werk hierbij volgens projectmatige (hygiëne) principes

01-2019

06-2019

Gereed

Alle activiteiten hierboven genoemd worden projectmatig opgepakt, hebben een projectleider en vallen onder regie van directie

Doe een strategische heroriëntatie op basis van voortschrijdend inzicht

Ruim tijd in om lering te trekken uit het programmaverloop

02-2019

06-2019

Gereed

De evaluatie op het programma is gereed en gepresenteerd aan directie.

Ruim tijd in om de toekomst van zaakgericht werken te heroverwegen vanuit het oogpunt van stedelijke opgaven (van buiten naar binnen)

02-2019

09-2019

Loopt

Ruim tijd in om het applicatielandschap te ontwerpen (voor de scope van zaakgericht werken)

03-2019

12-2019

Loopt

Geen maatwerk meer

Maak geen gebruik van (door de leverancier of in eigen beheer ontwikkeld) maatwerk.

03-2019

09-2019

Loopt

Deze activiteit is gestart; na uitrol van InProces v2.13 fase 1 wordt maatwerk in de code geminimaliseerd

Keer zoveel mogelijk terug naar de landelijke standaardprocessen die worden aangeboden.

03-2019

12-2019

Loopt

Deze activiteit is gestart; na uitrol van InProces v2.13 fase 1 worden processen zoveel mogelijk teruggebracht naar default staat

Inrichten i-kolom

Breng volwassenheid van totale organisatie op gebied van informatiemanagement en ICT op peil. Zie ook health check.

02-2019

09-2019

Loopt

Begin met inrichten van CIO-office die rapporteert aan directeur bedrijfsvoering (die daarmee tevens CIO is)

02-2019

09-2019

Loopt

Organiseer vaste vormen van tegenspraak, waaronder een ICT-board

02-2019

06-2019

Gereed

In mei is een voorstel voor de adviesraad ICT goedgekeurd door directie

Organiseer een vaste vorm van I-control als verbreding van de control-functie.

02-2019

12-2019

Loopt

Zoek aansluiting bij landelijke organisaties als VNG Realisatie, ‘Common Ground’, en de informatiemanagementgroep honderduizendplus gemeenten

02-2019

09-2019

Loopt

Houd rekening met substantiële investeringen in de I-functie

02-2019

12-2019

Loopt